söndag 5 juni 2011

På gång i Trädgården just nu.

Oj vad roligt! I morse så hjälpte mig Rolf igång med en Blogg. Först lite text och sen en bild. Mest för att pröva. När jag sen ikväll ska lägga in lite bilder, Rolf hjälper mig, så fann vi en kommentar! Jätteroligt att någon som vi inte vet vem det är redan kommenterat. Just därför så lägger vi in några extra bilder så här i början.

Igår kväll gick Rolf ut med nya kameran för att ta lite bilder då ljuset var så fint: jag börjar med några foton därifrån


Astrantia "Rubra" Stjärnflocka. Jag har inte så många men dom är tidiga och vackra.



I vår trädgård så finns två dammar med en liten bäck som porlar där mellan.Jag kommer nog att berätta mer om den senare. Jag tycker fotot är vackert med bäcken i förgrunden och landskapet som breder ut sig.


Roffe har grejat med denna stock i många år. Vi fick den av Henrik som hittat den i vår skog. Jag tycker han fick till det rätt bra i år. Som lite drivved vid stranden. Ormbunkarna blir nog fina i år igen.


Vallmo "Coral Reef". Denna satte jag 2002. Har en massa olika varianter och färger. Tyvärr så blir dom rätt fula efter blomningen som dessutom är rätt kort. Därför så finns nog inte denna skönhet kvar nästa år.



Rolf smögs sig på mig när jag rensade lite runt växthuset. Snart blommar pionerna.


Tyvärr, tyvärr så har jag inte kvar namnet på denna lilla vackra pion. Ca 30 cm hög och först ur bland alla mina Pioner. 


I min trädgård så verkar lupinerna ändra färg efter behag. Här har jag ett mindre bestånd som var rosa från början. Det är så roligt med allt som börjar ta fart.

I våra dammar har vi några olika bestånd Iris. Denna gula Svärdslilja har en massa knoppar där dessa två var först.

Behövdes vattnas idag. Gräset får nog bara i de fall det är runt planteringarna.

Det första näckrosen ser dagens ljus. Vi har en röd sort i den nedre dammen.

Denna gula kinesiska buskpion fick jag av Rolf för några år sedan. Nu har två av de "tunga" knopparna slagit ut. Blir ca 2 dm i omkrets.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar