måndag 13 juni 2011

En blåsig dag

Det är lite ensamt då frun inte är hemma. Man får försöka roa sig så gott det går i trädgården. Idag rensade jag dammen igen. Det verkar aldrig ta slut med dessa slemmiga grönalger. Snart får vi nog göra något så radikalt som att tömma båda dammarna, rengöra och ta bort allt näringsrikt sediment, som jag tror är boven, och sen återfylla. Då kanske vi kan passa på att förverkliga fruns önskan om att se till att ingen dammduk syns ;-)

Idag har det blåst hela dagen så det har varit svårt att få till bra bilder då blommorna svajar i vinden. Några blev det i alla fall så håll till godo.


En Rudbeckia "Black Wizard" som gömmer sig i Rödviden


Jag vet inte namnet på dessa sötnosar men jag tycker nog att de liknar små prinsessor med röd hätta och vita kragar och som räcker ut sina små tungor åt oss.


En kasserad stackare!


Ölandstok som för en lite tynande tillvaro nedanför några stora Tujor. Lägg märke till spindeln som kalasar på en fluga!


 Nu börjar Schersminerna vara i full blom och vilken doft.


Den nedgående solen får Idegranens inre att glöda.


Vår trådcypress


När jag rensade dammarna idag så fastnade håven. Jag tog i lite och vips, hål. Ojoj nu blir frun inte glad. Måste fixa en ny omedelbart.


Våra gigantiska Hostor börjar knoppas.


Borstnejlikan blommar.


Några Riddarsporrar börjar snart att blomma. Denna sort drabbas tyvärr av mjöldagg efter blommningen men vackra är dom.

3 kommentarer:

  1. Googlade runt på trådcypresser och hittade hit. Vilken fin ni har! Jag har en i min trädgård men barren är alldeles bruna. Endast det yttersta skiktet som är grönt. Gör ni något speciellt för att hålla eran så fin och grön?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack!

      Vi gör nog inget annat än ger den välgödslad och mullrik jord. Sen vattna regelbundet. Speciellt på båren då solen kan bränna den. Är jorden då fortfarande frusen kan vi skydda med några jutesäckar.

      Radera
    2. Tack för svaret. Då vet jag vad jag ska prova!

      Radera